Et års fri - det vil man da gerne ha'

 Ja hvem der bare kunne holde fri i et helt år. Fri fra hvad end der trænger til, at blive sat rigtigt på pause. 

For to år siden, kastede jeg mig ud i kampen om for et røgfrit sind, et fornyet sind og en forbedret tilværelse. Det kom jeg rigtig langt med. Jeg var 100% røgfri i 10 mdr. 

Og så sprang banjostrengen til den jam, der ellers havde en rimelig rytme - afholdenheden. 

Selvom jeg igen smagte på, hvad det var jeg forsøgte at lægge fra mig, var det alligevel en fornyet udgave af mig som igen indtog et par joints. Heldigvis. Der var et nyt udgangspunkt der ikke tillod de gamle vaner, mønstre og årsager at ravagere. 

Fra det nye udgangspunkt skulle det vise sig, at der var langt tilbage til de gamle vaner og gamle luner. Den lille pot-devil sidder ikke længere og hvisker i øret igennem en hel dag. Jeg er glad og tilfreds ved tanken om at gå til ro uden at være basket. 

Jeg har nået at smage på alt lækkerheden ved at være røgfri. Jeg har nået at prøve kræfter med de der "kun engang imellem pinde". Og det er jeg god til at balancere. Men ønsker jeg virkelig at balancere det? Og handler min afholdenhed kun om mig selv?

Eller ønsker jeg virkelig at bevise overfor mig selv, at jeg er mere end halve løsninger? Ønsker jeg at bevise over for mine omgivelser, at jeg kan gennemføre det "umulige", for et eller andet sted at give dem blod på tanden til at kunne gøre det samme for dem selv?

Mange tanker igennem måneder har ledt mig til det sted jeg sidder lige netop i dag. Både mentalt og fysisk. 

Jeg er klar til endnu en opgave i afholdenhedens og disciplinens skole - til dato den af længst varighed, men absolut ikke den sværeste - 1 år uden røg.  

Og min indre retorik er bare: at jeg tager et år fri. For det er super positivt ladet - alle vil have et år fri. Jeg holder bare fri fra røgen. Både den med- og uden THC. 

"Så hvad gør du når lysten melder sig på banen?" spørger min coach mig. 

Ja så læser jeg bagud i min blog, som fungerer som god dokumentation for succeserne og tankerne undervejs i den første del af røgfri-forløbet. Det er perfekte remindere. 





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kæreste eller begæreste?

Arenaer og 'safe spaces' i opbrud

Av, det stikker