Spot din indre misbruger!



Hvornår er man forbruger? Hvornår er man misbruger? Der findes da primære karakteristika, som fungerer som bred fællesnævner for hvem som måtte misbruge et euforiserende stof. De ærketypiske associationer er ret stærke. Disse gør, at nogle folk er nemme at gennemskue og sætte i bås. De selv samme karakteristika og forventninger til en misbrugers/forbrugers gøren, laden og udseende gør måske at mange mennesker slet ikke ser sig selv som misbruger - eller STORforbruger. I mange år tænkte jeg ikke mig selv ind i ligningen eller ind i samme boks, som alle dem der er 'nemme' at gennemskue. Og nedenunder vil jeg liste hvorfor. 

Typiske antagelser/sandheder for en misbruger af euforiserende stoffer - som jeg ikke kunne se mig selv i.
  • Bor i en bule af et hjem. Her er ikke særlig rent og det er svært at vedligeholde rammerne. 
    • Da jeg var teenager og meget ung voksen var jeg et rodehoved af dimensioner. Men i mange år, har jeg levet fuldstændig rent og almindeligt. Tøj bliver vasket. Støvsugeren bliver svunget. Opvasken bliver taget - nu og da! Jeg har det altså bare bedst med rene linjer og ordentlige rammer. 
  • Ser lurvede ud, trænger til et bad og til at rede håret.
    • Jeg har mange frisurer der lignede, at de kunne trænge til at blive redt. Dreads, fletninger you name it. Men kvag mit fag som professionel tjener og ansigt udadtil, har jeg ad karrieremæssige indfaldsvinkler altid skulle stå skarpt - selv med ovenstående frisurer. Det har også været en personlig lyst og jeg har aldrig haft en lurvet tilgang til mit ydre. 
  • Vil hellere ryge end at arbejde eller gå i skole. Har måske hverken arbejde eller uddannelse!
    • Heldigvis har rygning aldrig været en tillokkende substitut for at gå i skole eller på job. Jeg har altid været flittig, lærelysten og videnbegærende. Også haft en lyst til at udvikle mig på sociale og faglige fronter. Men derfor har jeg sgu' da røget - næsten hver dag - alligevel. Og set i retrospekt, kunne jeg måske have fået mere ud af mine jobs, skolegang mv? Ej heller har jeg været arbejdsløs siden jeg var 16 år. Og samtidig har jeg tilegnet mig en gymnasial uddannelse, erhvervsakademisk uddannelse og en praktisk erhvervsuddannelse. Kom ikke og sig, at jeg ikke har gået i skole!
Kære læser, dukker der nogle fordomme eller antagelser op hos dig, som kan føjes til listen - som du ikke kan se dig selv i? 

Så hvad vil det egentlig sige at være misbruger - uanset om man passer ind i fordomsboksen eller ej? Det gik op for mig, at jeg var misbruger fordi:

  • Totalt opsummeret: Alt hvad rygning forårsager kan KUN kategoriseres som misbrug af KROP OG SIND. Misbrug af dine vigtigste redskaber. Man kan altså blive SYG af det her. Fysisk og psykisk. Så det handler måske ikke så meget om hvilket stof og i hvilket omgang. For hver gang du indtager det, så misbruger du altså dig selv. Alt hvad man indtager, som stopper én fra at udfolde sit fulde potentiale, er et misbrug. Dét var en ny vinkel for mig og den er medvirkende til at jeg ALDRIG kommer til at se mig tilbage. 
  • De små tegn: 
    • Min trang til at udsætte diverse TO DO's blev stærkt fodret. Jeg har altid fået tingene gjort til tiden. Men idag får jeg tingene gjort med det samme. 
    • Jeg kom langt væk fra Gud. Følte mig alene og begyndte at søge ydre faktorer til at fuldende mig, istedet for at søge indad. De perioder hvor jeg SLET ikke har røget, har jeg været mig selv meget nærmere. 
    • Selvom jeg elsker at vedligeholde mig selv, så droppede jeg aftenrutinen oftere end jeg fik forkælet mig selv. 
    • Jeg kunne tage mig selv i, bare at ville videre. Videre forbi det at være på besøg hos familien eller være til stede i andet forum - fordi jeg glædede mig til at slutte dagen af med en spliff. 
    • Sygt kort lunte, når først vreden blev vagt. Det hænger sammen med, at jeg også i den grad fjernede mig fra Gud og den indre ro og balance, som troen bringer mig. 
    • At ryge blev en belønning og derfor en stor motivationsfaktor. 
    • Svært ved at vågne mentalt, selvom jeg er A menneske og står tidligt op. 
    • Jeg vedblev at møde de samme problematikker i mit arbejdsliv. Ikke fordi jeg ikke kunne se indad eller udvikle mig. Men fordi med røgslør får man ikke øjnene op for det store billede. Og det stor billede var, at jeg ikke lærte lektien og blev ved med at søge de samme 'arenaer' om man vil, at udkæmpe de samme kampe i. 
    • Askegrå i ansigtet og slap hud. Hyppigere besøg hos tandlægen. 
    • Rygning holder angsten i ave. Yeah, right...... 
    • Min kreativitet udeblev. Jeg troede i en lang periode, at jeg 'sparkede' kreativiteten men i virkeligheden lukkede jeg bare af. Engang, da man 'spliffede' engang imellem følte jeg mig mere kreativ og fjong sammen med pigerne. Men det var engang. 
Det var hvad jeg lige kunne komme på lige nu. Som altid, er der jo mere til det. Men det mest interessante er faktisk, om du kan se dig selv i noget af det her. Hvad end det er cigaretter, sukker og dårlig mad, weed, kokain WHAT EVER du indtager, som ikke gør noget godt for dig og som fjerner dig fra at udfolde dit fulde sjælelige kombi menneskelige potentiale. 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kæreste eller begæreste?

Arenaer og 'safe spaces' i opbrud

Av, det stikker