Obama eller Trump?

Det her handler ikke om politik. Det handler om at modtage feedback. Og tage den til enten efterretning - eller lade det gå ind af det ene øre, og ud af det andet. Med afsæt i arbejdslivet. Men også i din hverdag. 

For meget skal man høre til. Og meget kritik skal vi ta'. Feedback på vores gøren og laden, indsats eller mangel på samme, udseende, væremåde og alt derimellem. I brogede arbejdsmiljøer som restaurationsbranchen kan man i høj grad chance at tage ved lære fra de værste - og er man heldig, fra de bedste!

Men uanset branche og uanset privatliv - så er det vigtigt at skelne imellem hvem, og af hvilken karakter vedkommende er, som tillader sig at give dig feedback.

Jeg har mødt en sjæl eller 2 - inklusiv mig selv - som nærmest kan ligge søvnløs over et rap over nallerne eller en omgang skæld ud. Men hør lige engang, 

Det kan godt være 'præsidenten skælder dig ud' - men er det en Trump eller en Obama?

Hvis det et narcissistisk narhoved - så sov trygt. Vid at det ikke er:

1. personligt

2. brugbart

3. berettiget

Hvis Trump stod og skældte mig ud og ville lære mig noget om noget, så ville jeg ... skide på det....

Hvis det er en moden person med integritet - så sov ligeså trygt. Men vid at det:

1. er fagligt og for alles bedste

2. brugbart

3. berettiget

Hvis Obama kom med konstruktiv kritik ville jeg rette ind og liiige tænke en ekstra over beskeden givet.

Så næste gang du står i en penibel situation der kan risikere at forstyrre din søvn, dit velbefindende og din sjælero - SÅ placér lige vedkommende i én af de 2 personkategorier. Så overlever du mentalt, uanset hvad. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kæreste eller begæreste?

Arenaer og 'safe spaces' i opbrud

Av, det stikker