Se dig for! Når du vælger arbejdsplads.

Blot nogle tanker om ansættelsesforhold. Om en lektie jeg endelig har lært. Lige i tide til, at jeg checker ud af den branche jeg har lært den i. Men ikke for sent til at advare andre, om værdien af at være lidt på vagt og ikke lade sig smigre ind i et ansættelsesforhold. Særligt i forhold til mellemleder/direktør el. lignende stillinger. 

Mine seneste 2 ansættelser i restaurationsbranchen var med henblik på, at jeg skulle tilføre ekspertise og hjælpe forretningens ejere, til at opnå en driftsmæssig forbedring. 

I begge forhold, sad jeg til samtaler hvor mine respektive, kommende overordnede på udbasunerende og meget lidt diplomatisk vis fremlagde 

1. hvor mange og
2. hvor uduelige 

mennesker, der ellers nok mente at de kunne bringe noget til bordet, de havde haft beskæftiget i perioder på 2-6 mdr. Og NU håbede de, at jeg blev den sidste og bedste. For alle kunne da ikke være så dumme. 

Mit ret lidt vågne jeg, og på daværende tidspunkt stadigt primært drevet af mit ego, blev vækket med lysten til fandme at bevise hvor nemt det kunne komme til at virke og hvor fed en forretning vi kunne skabe. For ja - restaurationsbranchen er fyldt med tåber. Og det mener jeg virkelig! Stadigvæk idag - i 2020 med mit vågne jeg. 

Men det endte med 2 ansættelser på hver 8 mdr., hvor jeg selvfølgelig blev den næste i rækken af udueligmikler, der ikke fattede en skid og ikke kunne sit kram. 

Jeg havde dog lugtet lunten på min seneste arbejdsplads. Og som en gensidigt selvopfyldende profeti blev jeg efter de 8 mdr. tro tjeneste fritstillet og kastede mig ud i arbejdsløshedens (VIDUNDERLIGE) verden. 

Så pointen er bare... 

Hvis du sidder til en jobsamtale, hvor alle på posten før dig, er nogle idioter, så bliver du højst sandsynligt den næste i rækken. Det er både inkompetent, umodent og degraderende fra arbejdsgivers side, at fremlægge tidligere ansatte på sådan vis. 

Og man kan konkluderer, at virksomheden enten:

1. Er utroligt lunken til at screene og hyre og har meget lidt styr på denne proces.
2. Ikke aner hvad de vil med deres forretning.
3. Er ude af stand til at kommunikerer med nogen som helst på deres mellemlederposter, endsige respektere deres arbejdsbeskrivelse og gang. 
4. Ikke kan kapere at modtage ekspertise på trods af, at det er hvad de søger
5. Der handles på følelser og fornemmelser, personlig involvering og lign. fra topledelsens side. Dvs. fakta, processer og professionel distancering tilsidesættes og undervurderes. 

Hvis jeg nogensinde skal ansættes som mellemleder eller leder igen, så vil jeg til jobsamtalen høre følgende: 

"Der har siddet 1 på posten før dig. Der bliver noget at følge trop på!" 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kæreste eller begæreste?

Arenaer og 'safe spaces' i opbrud

Et års fri - det vil man da gerne ha'